Wysokie napięcie emocjonalne. Jak sobie z nim poradzić?

27.06.2021

Autor: Marta Dziewierska

Dość często pod wpływem dużego napięcia emocjonalnego, natłoku spraw codziennych, kiedy przychodzi noc i możliwość upragnionego odpoczynku...nie możemy zasnąć. Napięcie nerwowe jest reakcją na trudne, stresujące sytuacje, które o ile występują krótkotrwale, mobilizują nas do działania, jednak ich długotrwałość, wyniszcza organizm. Ciągły stres prowadzi do ogólnego osłabienia, przewlekłego zmęczenia, spadku energii czy właśnie trudności z zasypianiem.

W tym artykule zatem, chcielibyśmy podzielić się metodami, które mimo tego, że nie są rozpowszechnione, mogą pomóc z osiągnięciu regeneracji organizmu po całym dniu.

 

Kołdra obciążeniowa

     Kołdra kojarzy się nam ze snem i odpoczynkiem, a co z kołdrą obciążeniową? Jest to kołdra, zwana także sensoryczną, której waga wynosi 1/10 wagi ciała użytkownika (np. u osoby o wadze 80 kg, będzie ważyła 8 kg). Wypełniona jest szklanym granulatem lub naturalnym, kilkakrotnie płukanym i wypalanym żwirkiem o owalnym kształcie, który zapewnia optymalny poziom obciążenia.

Dzięki temu, że kołdra jest ciężka, podczas snu przyciska ludzkie ciało do materaca, stymulując w ten sposób układ proprioceptywny, czyli inaczej system czucia głębokiego. Receptory tego układu znajdują się w mięśniach oraz ścięgnach i to właśnie dzięki nim wiemy, w jaki sposób ułożone są nasze kończyny. Stymulowanie proprioreceptorów powoduje, wzrost świadomość swojego ciała, ale także poprawia jego skupienie i koncentrację, rozluźnia, uspokaja, ogranicza zachowania autostymulacyjne oraz uczucie lęku i niepewności.

Kołdry obciążeniowe dla dorosłych, mogą być również ratunkiem w przypadku bezsenności, odczuwania stanów napięcia nerwowego i życia w permanentnym stresie. Pomagają zredukować lęk i obniżyć poziom stresu - śpiąc pod kołdrą obciążeniową, zyskujemy poczucie odprężenia i spokoju. Niektórzy terapeuci polecają ją przy zespole niespokojnych nóg, pierwszych objawach choroby Parkinsona lub Alzheimera czy nawet demencji. Kołdry obciążeniowe bywają również stosowane u osób z padaczką, chorobą dwubiegunową, depresją czy fibromialgią, a także w przypadku różnego rodzaju nerwic oraz zespołu stresu pourazowego.

Trening relaksacyjny Jacobsona

     Kolejną metodą po którą można sięgnąć właściwie w każdym miejscu, włącznie z przerwą w pracy, to Trening relaksacyjny Jacobsona, którego głównym celem, jest rozluźnienie układu nerwowego.

Metoda polega na nauce świadomego odczuwania napięć własnych mięśni. Zgodnie z teorią, nauka relaksacji zachodzi etapowo. Rozluźnienie mięśni odbywa się zwykle w pozycji leżącej - wiąże się to po części ze zjawiskiem rozprzestrzeniania się relaksacji. W momencie rozluźniania jednej grupy mięśniowej, relaksacji ulegają także inne grupy.

Efektem końcowym terapii jest umiejętność relaksacji podczas wykonywania czynności dnia codziennego. Relaksacja jest stanem, w którym dochodzi do rozluźnienia nie tylko ciała, ale również umysłu człowieka. Ćwiczenia relaksacyjne nie tylko działają kojąco, ale pomagają w radzeniu sobie z różnego rodzaju zaburzeniami psychicznymi, stresem oraz z nerwicą.

Dzielimy się także treningiem prowadzonym przez Annę Kolasińską

Odłącz się od technologii

     W pełni dyspozycyjni, często nawet nieświadomie nie pozwalamy sobie na obniżenie napięcia. Każdego dnia, powinniśmy zatem wyznaczyć sobie czas, kiedy jesteśmy niedostępni dla świata i odłączamy się od nowoczesnych technologii tj. komputer, laptop, tablet czy komórka.

O ile w ciągu dnia może okazać się to trudne, to wyłączenie wszelkich multimediów na godzinę przed snem. Dlaczego? Nerwy wzrokowe stale kurczą się i rozluźniają reagując na niebieskie światło. Taka stała czynność, intensywność oraz długość może powodować: przemęczenie oczu, pieczenie, łzawienie, suchość w konsekwencji niewyraźne widzenie, uszkodzenia siatkówki, zwyrodnienie plamki żółtej, bóle głowy oraz zaburzenia snu. Zatem pozwólmy sobie odpocząć jeszcze przed położeniem się do łóżka.

Poradnik Headspace, czyli katalog po dobrych praktykach

     Ten przyjazny animowany poradnik opowiada o zaletach medytacji oraz przedstawia techniki, które pomogą tym, którzy chcą ją praktykować. W ośmiu odcinkach możemy dowiedzieć się: jak zacząć medytować? Jak pozbyć się napięcia? Jak zakochać się w życiu? Jak radzić sobie ze stresem? Jak być uprzejmym? Jak radzić sobie z bólem? Jak radzić sobie ze złością? Jak wykorzystać pełnie swoich możliwości? Brzmi jak całkiem niezły katalog dobrych praktyk, które pomogą poradzić sobie z codziennymi trudnościami.

 

A na koniec...

     Warto przyjrzeć się swojemu organizmowi, dostrzec kiedy i w jakich sytuacjach najczęściej pojawia się napięcie emocjonalne. Warto także podkreślić, że długotrwałe napięcie prowadzi do znacznego obciążenia zarówno zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Jeżeli czujesz, że pomimo prób odpoczynku i relaksu, nie potrafisz sobie poradzić ze wzmożonym napięciem, zgłoś się na konsultację psychologiczną, aby uzyskać profesjonalną pomoc.

Powróć do listy artykułów

Rezerwuj wizytę online

Umów się na spotkanie, to bardzo proste!

Rezerwuj wizytę
Obrazek listka

Przeczytaj ciekawe artykuły

Zdrowie psychiczne. Dlaczego wciąż tak trudno rozmawiać o nim otwarcie?

Pytanie o zdrowie somatyczne jest w naszej kulturze czymś naturalnym i traktowanym jako formułka grzecznościowa. Poczytujemy je za rodzaj uprzejmości i odpowiadamy zwykle bez oporów czy zażenowania. Inaczej jest w przypadku zdrowia psychicznego.

Czytaj więcej

Grupa wsparcia dla osób po rozstaniu

Centrum Rozwoju i Wsparcia Psychologicznego "Sensum", zaprasza do grupy wsparcia dla osób, które rozstały się z partnerem.

Czytaj więcej

Grupa wsparcia dla rodziców i dzieci z zaburzeniami ze spectrum autyzmu

Tworzymy grupę wsparcia dla rodziców i opiekunów dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu!

Czytaj więcej

O przygotowaniu dziecka do udzialu w przesluchaniu słów kilka

Uczestnictwo w postępowaniach sądowych, jest wydarzeniem stresującym, nawet jeśli dotyczy osoby dorosłej. Co zatem robić, jeśli przesłuchiwane musi być dziecko?

Czytaj więcej

Granice w rodzinie, czyli jak komunikować się bez złości.

Twoje dziecko rośnie i zaczyna coraz częściej sprawdzać, na ile mu pozwolisz? Masz wrażenie, że ze słodkiego bobasa zmienia się w małego łobuza? A może Twój przedszkolak rzadko z entuzjazmem reaguje na to, o co go poprosisz? Czujesz, że Twoje dziecko zaczyna "wchodzić Ci na głowę"?

Czytaj więcej

Kiedy udać się do logopedy?

Martwi Cię brak rozwoju mowy Twojego dziecka? A może chcesz sprawdzić czy Twoja pociecha wypowiada głoski adekwatnie do wieku? Jesteś osobą dorosłą i zmagasz się z trudnością w artykułowaniu pewnych słów?

Czytaj więcej

Kilka słów o wsparciu rozwoju dziecka

Rozwój Twojego dziecka przebiega inaczej, niż u jego rówieśników ? Martwi Cię to, że Twoje pociecha często się potyka, niespodziewanie popada w ataki złości, przejawia problemy w koncentracji uwagi i łatwo się rozprasza? Warto wesprzeć rozwój Twojego dziecka!

Czytaj więcej

O syndromie gotującej się żaby

Zgadzamy się na sytuacje, które są niekorzystne i długotrwałe, a pomimo odczuwanego dyskomfort nie potrafimy ich przerwać. Powodów może być wiele: toksyczny związek, zależność emocjonalna czy nieumiejętność określenia, co dzieję się wokół nas. Być może to właśnie Ty tolerujesz trudną sytuacje, tak długo, póki nie spowoduje ona wypalenia? Chcielibyśmy przybliżyć Ci historię o żabie, która nie wiedziała, że się właśnie gotuje.

Czytaj więcej

Chroń głowę przed koronawirusem

Za sprawą koronawirusa znaleźliśmy się w zupełnie nowej rzeczywistości, która jest niezwykle trudna. Borykamy się z izolacją, wytrwale sprawdzamy doniesienia dotyczące wzrostu zachorowań, snujemy wizje, kiedy wrócimy. Staramy się racjonalnie podchodzić do wszelkich doniesień, jednak w wielu z nas potęguje się niepokój o zdrowie swoje i najbliższych, pracę, plany czy płynność finansową.

Czytaj więcej

Kiedy rodzice się rozwodzą...

Co drugie dziecko przeżyje rozstanie swoich rodziców, zanim ukończy szesnasty rok życia. Na każde trzy zawarte małżeństwa ,przypadają dwa rozwody. Jedna czwarta dzieci doświadcza stresu z powodu rozpadu rodziny. Jedno dziecko na pięcioro mieszka z samotnym rodzicem. Milion dzieci żyje w przybranych rodzinach.

Czytaj więcej

Aparat ortodontyczny, a prawidłowe połykanie

Zdarza się, że dorośli odwiedzający gabinety ortodontyczne słyszą „Proszę o konsultację u logopedy”. Większości nasuwa się pytanie „Dlaczego? Przecież wymawiam słowa wyraźnie i jako dziecko nie miałam/em problemów z mową.” To zjawisko dotyczy również rodziców dzieci, którzy nie zauważyli żadnych nieprawidłowości w wymowie pociechy, a jednak są kierowani na terapię logopedyczną.

Czytaj więcej

O rozwodzie słów kilka

Rozwód klasyfikowany jest, jako jedno z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu człowieka. Bez względu na powód rozstania czy płeć, staje się końcem jednego etapu i początkiem drugiego - nowego. Rozwód wymaga odnalezienia się w nowej sytuacji i roli, a także konieczności zmierzenia się z szeregiem emocji, które pojawiają się wraz z podjęciem decyzji o rozpoczęciu nowego, nieznanego dotąd życia. Jak wyglądają etapy rozwodu? Jakie wyzwania na Ciebie czekają? Jak wygląda rozwód okiem psychologa?

Czytaj więcej

Psycholog biegły sądowy, czyli kto?

Psychologia sądowa to subdyscyplina psychologii stosowanej, zajmującą się zbieraniem, badaniem i przedstawianiem dowodów dla celów sądowych. Przedmiotem zainteresowania psychologa sądowego, określanego biegłym sądowym z zakresu psychologii, jest człowiek uczestniczący w procedurach prawnych w fazie postępowania przygotowawczego lub sadowego – jako podejrzany lub oskarżony o czyn karalny, ofiara przestępstwa lub świadek zdarzeń stanowiących przedmiot sprawy.

Czytaj więcej

Terapia schematów

Terapia Schematu (ang. Schema Therapy) stworzona została z myślą o osobach, u których zdiagnozowano zaburzenia osobowości, najczęściej występujące także z przewlekłymi zaburzeniami klinicznymi...

Czytaj więcej

Pomoc psychologiczna w okresie okołoporodowym

Ciąża to okres dużych zmian w życiu, co wymaga przystosowania się do nowej sytuacji. Zwykle kobiety, bliskie osoby i otoczenie, skupiają się w tym czasie na tym, co dzieje się z ciałem, natomiast wiedza o tym, co dzieje się w psychice, jest dużo mniej powszechna.

Czytaj więcej

Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci (TUS)

Ruszamy we wrześniu! Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci (TUS), to cykliczne zajęcia grupowe o określonej i stałej strukturze, które są ukierunkowane na rozwijanie kompetencji społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych. Sam trening prowadzony jest w sposób atrakcyjny dla dzieci, łącząc zasady gier społecznych z nauką umiejętności niezbędnych w życiu każdego człowieka.

Czytaj więcej

Czym jest zdrada?

Pod pojęciem zdrady możemy rozumieć cały szereg zachowań, związanych z przekroczeniem granic intymności, lojalności i zaufania w związku. Nie da się wyodrębnić jednej definicji zdrady, gdyż każdy z partnerów, może ją rozumieć inaczej. Na jej ukształtowanie mają wpływ między innymi kultura, wychowanie czy wcześniejsze związkowe doświadczenia. Pojęcie to cały czas ewoluuje, jakkolwiek, najbardziej rozpowszechnione jest rozróżnienie na zdradę fizyczną i emocjonalną.

Czytaj więcej

Zdrada – koniec czy nowy początek?

Para z doświadczeniem zdrady staje, przed decyzją: co dalej? Odpowiedź może być różna, niektórzy od razu zakończą relację, inni będą próbowali żyć, jakby nic się nie stało, a jeszcze inni będą się rozstawać i schodzić na nowo. Bez względu na decyzję warto zastanowić się, jak znaleźliśmy się w tym miejscu, bo zdrada nie pojawia się znikąd. Rzadko zdarza się nagle i najczęściej nie jest początkiem kryzysu w związku, a skutkiem przeżywanych wcześniej trudności w relacji.

Czytaj więcej

Pierwsza wizyta u psychoterapeuty – czego się spodziewać?

Umówiłaś/eś się na pierwszą wizytę u psychoterapeuty i jesteś pełna/en obaw? A może chciałabyś/chciałbyś zarezerwować wizytę, ale Twoje obawy Cię przed tym powstrzymują? Nie wiesz, co Cię czeka, o co zostaniesz zapytana/y, boisz się, że nie zaufasz swojemu psychoterapeucie na tyle, żeby szczerze z nim porozmawiać…

Czytaj więcej

Wysokie napięcie emocjonalne. Jak sobie z nim poradzić?

Dość często pod wpływem dużego napięcia emocjonalnego, natłoku spraw codziennych, kiedy przychodzi noc i możliwość upragnionego odpoczynku...nie możemy zasnąć. Napięcie nerwowe jest reakcją na trudne, stresujące sytuacje, które o ile występują krótkotrwale, mobilizują nas do działania, jednak ich długotrwałość, wyniszcza organizm. Ciągły stres prowadzi do ogólnego osłabienia, przewlekłego zmęczenia, spadku energii czy właśnie trudności z zasypianiem.

Czytaj więcej
SERWIS WYKORZYSTUJE PLIK COOKIES W CELACH STATYSTYCZNYCH ORAZ PERSONALIZACJI USTAWIEŃ SERWISU
Serwis internetowy www.centrumsensum.pl (Sensum Centrum Rozwoju i Wsparcia Psychologicznego) używa plików „cookies”. Więcej informacji o zastosowaniu i sposobie działania plików „cookies” znajduje się w nocie prawnej. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza akceptację warunków.