Chroń głowę przed koronawirusem

22.04.2020

Autor: Marta Dziewierska

Za sprawą koronawirusa znaleźliśmy się w zupełnie nowej rzeczywistości, która jest niezwykle trudna. Borykamy się z izolacją, wytrwale sprawdzamy doniesienia dotyczące wzrostu zachorowań, snujemy wizje, kiedy wrócimy. Staramy się racjonalnie podchodzić do wszelkich doniesień, jednak w wielu z nas potęguje się niepokój o zdrowie swoje i najbliższych, pracę, plany czy płynność finansową.

     Aktualna sytuacja może prowadzić do odczuwania lęku uogólnionego, który nie jest nakierowany na dany obszar naszego życia, jednak powoduje dyskomfort psychiczny w codziennym funkcjonowaniu.

Czy możemy uchronić się przed strachem? Co zrobić, aby epidemia nie zakłócała naszego zdrowia psychicznego? Poniżej przedstawiamy praktyczne wskazówki Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz brytyjskiej NHS (National Health Service) na temat sposobów ochrony zdrowia psychicznego (radzenia sobie ze stresem i niepokojem), w czasie epidemii COVID-19.

Ogranicz korzystanie z mediów i zwracaj uwagę na fakty

     Obecnie w mediach, pojawia się mnóstwo informacji na temat epidemii, w tym wiele niesprawdzonych i wprowadzających w błąd (tzw. fake news). Informacje te wywołują lub potęgują w naszej głowie negatywne emocje, warto zatem czerpać informacje dotyczące obecnej sytuacji, z wiarygodnych źródeł, m.in. strona Ministerstwa Zdrowia czy Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Przestrzegamy także przed śledzeniem informacji i doniesień medialnych przez cały dzień.

Pamiętaj, że warto być zorientowanym, ale już nadmiar informacji nie służy naszemu zdrowiu psychicznemu. Ustal czas, który przeznaczysz na oglądanie, wyszukiwanie czy słuchanie nowych doniesień dotyczących epidemii.

Pozostań w kontakcie z innymi ludźmi

     Pomimo wprowadzonych ograniczeń w przemieszczaniu się, w celu zachowania dobrej kondycji psychicznej trzeba utrzymywać kontakty z innymi ludźmi. Dzięki rozmowom z innymi przez telefon czy komunikatory internetowe, można uzyskać nie tylko wsparcie w trudnych chwilach, lecz także zyskać pełniejszy i bardziej zbalansowany obraz sytuacji.

Każdy ma prawo czuć się niespokojny czy zmartwiony. Warto rozmawiać o tym, co czujemy. Wypowiedziane i nazwane emocje często stają się dla nas bardziej przychylne. W rozmowach nie należy takż bagatelizować lęku czy problemów rozmówcy.

Pomagaj innym

     Eksperci podpowiadają, że pomaganie innym osobom przynosi wymierne korzyści psychologiczne również tym, którzy tę pomoc świadczą. Warto więc angażować się w pomaganie sąsiadom, znajomym, a także w różnego rodzaju działania prospołeczne – oczywiście na ile jest to możliwe w czasach epidemii, a więc z zachowaniem zalecanych przez służby sanitarne środków ostrożności i higieny.

Przygotuj plan

     Pozostając w domu przez większość czasu, warto z wyprzedzeniem zaplanować sobie czas. Pomoże nam to uniknąć chaosu, a także zmniejszy poziom niepewności. Warto też zastanowić się nad czynnościami, które odwlekaliśmy od dłuższego czasu, np. segregowanie dokumentów, zdjęć, porządki w szafach. Trudno będzie znaleźć lepszy moment na tego typu aktywności, niż obecny :-)

Zadbaj o swoje ciało

     Miejsca, gdzie do tej pory dbaliśmy o swoje ciało są w dużej mierze niedostępne. Jednak dostęp do wielu programów z ćwiczeniami czy kanałów internetowych jest wciąż bardzo szeroki. Platformy internetowe oferują ćwiczenia dla różnych grup wiekowych, o różnych trudnościach, są także bezpłatne.

Dobrym krokiem jest również ograniczenie spożywania alkoholu, który chwilowo tłumi napięcie emocjonalne, jednak nie działa na źródło naszego lęku czy strachu.

     Z domu znikają wszystkie przekąski i zapasy? ;-) W okresie destabilizacji chętniej podjadamy, może wynikać to ze stresu, ale też z nudów. Planuj swoje posiłki, zastanów się co ugotować kolejnego dnia, a może warto zrobić to świetne danie, na które do tej pory nie było czasu?

W miarę możliwości rób to, co lubisz

     Z powodu wzmożonego lęku, napięcia i przygnębienia często rezygnujemy z podejmowania aktywności, które dotychczas sprawiały im radość. To błąd! Kontynuuj i rozwijaj swoje hobby oraz pasje. Ucz się nowych rzeczy i znajduj nowe form relaksu. Warto zainteresować się takimi metodami jak trening relaksacyjny (np. metodą Jacobsona) czy też kolorowanką antystresową.

Wysypiaj się!

     Odpowiednia ilość i jakość snu wpływają zarówno na naszą kondycję fizyczną, jak i psychiczną. Dlatego warto zadbać o wartościowy sen. Wywietrz sypialnie przed pójściem spać, zabierz wszelkie urządzenia, które mogą rozpraszać emitowanym światłem (np. diody w urządzeniach elektrycznych). Na godzinę przed snem zrezygnuj z korzystania z telefonu komórkowego czy komputera. Zamiennie proponujemy książkę, słuchanie muzyki lub inne czynności, które pomogą Ci się wyciszyć po całym minionym dniu.

Czy to wystarczy?

     Uczulamy, że dla niektórych osób, powyższe zalecenia mogą być nieadekwatne lub niewystarczające. Jest wiele osób borykających się z zaburzeniami psychicznymi, u których w obecnej sytuacji może dojść do zaostrzenia objawów, u innych zaś, zaburzenia psychiczne mogą się właśnie po raz pierwszy pojawić. Takim osobom jest teraz szczególnie ciężko i potrzebne jest im konkretne, profesjonalne wsparcie!

     Przypominamy, że jesteśmy dla Was dostępni cały czas, zarówno psycholodzy, psychoterapeuci, jak i lekarz psychiatra. Możecie rejestrować się do naszych Specjalistów poprzez zakładkę „zapisy online” znajdującej się w prawym górnym rogu strony, a także telefonicznie 573 921 771 oraz mailowo: rejestracja@centrumsensum.pl.

Powróć do listy artykułów

Rezerwuj wizytę online

Umów się na spotkanie, to bardzo proste!

Rezerwuj wizytę
Obrazek listka

Przeczytaj ciekawe artykuły

Zdrowie psychiczne. Dlaczego wciąż tak trudno rozmawiać o nim otwarcie?

Pytanie o zdrowie somatyczne jest w naszej kulturze czymś naturalnym i traktowanym jako formułka grzecznościowa. Poczytujemy je za rodzaj uprzejmości i odpowiadamy zwykle bez oporów czy zażenowania. Inaczej jest w przypadku zdrowia psychicznego.

Czytaj więcej

Grupa wsparcia dla osób po rozstaniu

Centrum Rozwoju i Wsparcia Psychologicznego "Sensum", zaprasza do grupy wsparcia dla osób, które rozstały się z partnerem.

Czytaj więcej

Grupa wsparcia dla rodziców i dzieci z zaburzeniami ze spectrum autyzmu

Tworzymy grupę wsparcia dla rodziców i opiekunów dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu!

Czytaj więcej

O przygotowaniu dziecka do udzialu w przesluchaniu słów kilka

Uczestnictwo w postępowaniach sądowych, jest wydarzeniem stresującym, nawet jeśli dotyczy osoby dorosłej. Co zatem robić, jeśli przesłuchiwane musi być dziecko?

Czytaj więcej

Granice w rodzinie, czyli jak komunikować się bez złości.

Twoje dziecko rośnie i zaczyna coraz częściej sprawdzać, na ile mu pozwolisz? Masz wrażenie, że ze słodkiego bobasa zmienia się w małego łobuza? A może Twój przedszkolak rzadko z entuzjazmem reaguje na to, o co go poprosisz? Czujesz, że Twoje dziecko zaczyna "wchodzić Ci na głowę"?

Czytaj więcej

Kiedy udać się do logopedy?

Martwi Cię brak rozwoju mowy Twojego dziecka? A może chcesz sprawdzić czy Twoja pociecha wypowiada głoski adekwatnie do wieku? Jesteś osobą dorosłą i zmagasz się z trudnością w artykułowaniu pewnych słów?

Czytaj więcej

Kilka słów o wsparciu rozwoju dziecka

Rozwój Twojego dziecka przebiega inaczej, niż u jego rówieśników ? Martwi Cię to, że Twoje pociecha często się potyka, niespodziewanie popada w ataki złości, przejawia problemy w koncentracji uwagi i łatwo się rozprasza? Warto wesprzeć rozwój Twojego dziecka!

Czytaj więcej

O syndromie gotującej się żaby

Zgadzamy się na sytuacje, które są niekorzystne i długotrwałe, a pomimo odczuwanego dyskomfort nie potrafimy ich przerwać. Powodów może być wiele: toksyczny związek, zależność emocjonalna czy nieumiejętność określenia, co dzieję się wokół nas. Być może to właśnie Ty tolerujesz trudną sytuacje, tak długo, póki nie spowoduje ona wypalenia? Chcielibyśmy przybliżyć Ci historię o żabie, która nie wiedziała, że się właśnie gotuje.

Czytaj więcej

Chroń głowę przed koronawirusem

Za sprawą koronawirusa znaleźliśmy się w zupełnie nowej rzeczywistości, która jest niezwykle trudna. Borykamy się z izolacją, wytrwale sprawdzamy doniesienia dotyczące wzrostu zachorowań, snujemy wizje, kiedy wrócimy. Staramy się racjonalnie podchodzić do wszelkich doniesień, jednak w wielu z nas potęguje się niepokój o zdrowie swoje i najbliższych, pracę, plany czy płynność finansową.

Czytaj więcej

Kiedy rodzice się rozwodzą...

Co drugie dziecko przeżyje rozstanie swoich rodziców, zanim ukończy szesnasty rok życia. Na każde trzy zawarte małżeństwa ,przypadają dwa rozwody. Jedna czwarta dzieci doświadcza stresu z powodu rozpadu rodziny. Jedno dziecko na pięcioro mieszka z samotnym rodzicem. Milion dzieci żyje w przybranych rodzinach.

Czytaj więcej

Aparat ortodontyczny, a prawidłowe połykanie

Zdarza się, że dorośli odwiedzający gabinety ortodontyczne słyszą „Proszę o konsultację u logopedy”. Większości nasuwa się pytanie „Dlaczego? Przecież wymawiam słowa wyraźnie i jako dziecko nie miałam/em problemów z mową.” To zjawisko dotyczy również rodziców dzieci, którzy nie zauważyli żadnych nieprawidłowości w wymowie pociechy, a jednak są kierowani na terapię logopedyczną.

Czytaj więcej

O rozwodzie słów kilka

Rozwód klasyfikowany jest, jako jedno z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu człowieka. Bez względu na powód rozstania czy płeć, staje się końcem jednego etapu i początkiem drugiego - nowego. Rozwód wymaga odnalezienia się w nowej sytuacji i roli, a także konieczności zmierzenia się z szeregiem emocji, które pojawiają się wraz z podjęciem decyzji o rozpoczęciu nowego, nieznanego dotąd życia. Jak wyglądają etapy rozwodu? Jakie wyzwania na Ciebie czekają? Jak wygląda rozwód okiem psychologa?

Czytaj więcej

Psycholog biegły sądowy, czyli kto?

Psychologia sądowa to subdyscyplina psychologii stosowanej, zajmującą się zbieraniem, badaniem i przedstawianiem dowodów dla celów sądowych. Przedmiotem zainteresowania psychologa sądowego, określanego biegłym sądowym z zakresu psychologii, jest człowiek uczestniczący w procedurach prawnych w fazie postępowania przygotowawczego lub sadowego – jako podejrzany lub oskarżony o czyn karalny, ofiara przestępstwa lub świadek zdarzeń stanowiących przedmiot sprawy.

Czytaj więcej

Terapia schematów

Terapia Schematu (ang. Schema Therapy) stworzona została z myślą o osobach, u których zdiagnozowano zaburzenia osobowości, najczęściej występujące także...

Czytaj więcej
SERWIS WYKORZYSTUJE PLIK COOKIES W CELACH STATYSTYCZNYCH ORAZ PERSONALIZACJI USTAWIEŃ SERWISU
Serwis internetowy centrumsensum.pl (Sensum Centrum Rozwoju i Wsparcia Psychologicznego) używa plików „cookies”. Więcej informacji o zastosowaniu i sposobie działania plików „cookies” znajduje się w nocie prawnej. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza akceptację warunków.